داده باز برای آینده مشترک ما

03 خرداد 1400 / 24 مهٔ 2021

راهبردها و برنامه کار منشور بین‌المللی داده باز سال ۲۰۲۰ - ۲۰۲۱
 

نوشته‌ای از Nati Carfi, مدیر اجرایی موقت, منتشر شده در تاریخ ۲۳ مارس ۲۰۲۱

ما دیگر در آینده، آزادی داده‌ها، تضمین حریم خصوصی، دستمزد برابر برای کار برابر، و یا مقابله با تغییرات اقلیمی را از دولت‌هایمان مطالبه نخواهیم کرد. آینده مشترک ما آینده‌ای است که همه ما درباره اهمیت این موضوعات به توافق رسیده‌ایم و در حال تلاش برای رسیدن به دنیایی هستیم که همه انسان‌ها، در هر گروه و با هر هویتی، احساس کنند که روی این سیاره از امنیت برخوردارند.

بیایید کمی وقت بگذاریم تا دنیای داده را در زمان پس از کووید-۱۹ تصور کنیم؛ جزئیاتی که همه ما می‌توانیم در آن نقش داشته باشیم و آنها را در ذهن خود کامل کنیم. برای منشور داده باز و سازمان‌های مشابه دیگری که با داده باز کار می‌کنند، دنیای داده پس از کووید-۱۹ دنیایی است که «داده باز» دیگر یک واژه باب روز یا متعلق به گروه خاصی نیست، بلکه این مفهوم در بطن اینکه ما چطور از حقوق تمام انسان‌های جوامع خود حمایت می‌کنیم، قرار گرفته است. در چنین جهانی، اصطلاح «داده باز» در تفکر و رویکرد تمام سیاست‌گذاران تعبیه شده تا با استفاده از داده، تصمیماتی مبتنی بر شواهد گرفته شود‌. اما چنین دنیایی هنوز وجود ندارد و به همین دلیل کار ما همچنان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

Photo by Drew Beamer on Unsplash
سال ۲۰۲۱ همانطور که هر سال پس از یک وقفه اداری آغاز می‌شود، با شک و تردید آغاز شد، اما امسال کمی متفاوت بود. علیرغم مذاکرات درباره واکسن و بحث درباره شروع واکسیناسیون در سراسر جهان، همه‌گیری کووید-۱۹ همچنان به آرامی همه چیز را تحت‌الشعاع قرار داده بود. زمان کار فرا رسید و ما دوباره در محل‌ کار خود حضور یافتیم، و آنجا بود که با اخباری مبنی بر پذیرفته شدن طرح‌های پیشنهادی خود که قبل از تعطیلات ارسال کرده بودیم، مورد استقبال قرار گرفتیم. در نتیجه در هفته‌ی داده باز - درست در همین هفته گذشته - ما در فضاهای جدیدی (به عنوان مثال فستیوال موزیلا MozFest و رویداد هفته داده باز نیویورک NYC Open Data Week) شرکت کردیم و مخاطبان جدیدی را با خود همراه ساختیم. مبحث اقدامات در زمینه تغییر اقلیم ما با استقبال و سوالات زیادی روبرو شد. در مباحث برابری دستمزد نیز استقبال و انرژی زیادی وجود داشت. یکی از سخنرانان ما، ماریسا میودوسکی، در آخرین برنامه ما با صحبت‌هایش افرادی زیادی را با خود همراه کرد: او درباره اهمیت گسترش گفتمان برابری فراتر از گروه‌های موضوعی با ویژگی‌های مشترک با ما، به صحبت پرداخت. صرف نظر از سطح دانش شما در زمینه داده باز، اگر به توانایی آن در ایجاد تغییر اعتقاد دارید و علاقمند هستید که بیشتر بدانید، از شما دعوت می‌کنیم که به گفتگوهای ما بپیوندید.

در منشور داده باز با صحبت درباره قواعد لازم برای تغییر و جابه‌جایی قدرت و کنار گذاشتن روایت‌های مخربی که بی‌عدالتی‌ها را تداوم می‌بخشند، با امید به کار خود ادامه می‌دهیم و به سمت یک آینده مشترک قدم برمی‌داریم. ما تا اینجا تشخیص داده‌ایم که تنوع اقشار جامعه یک قدرت فوق‌العاده است و با اصول آزادی داده همسو و همگام پیش می‌رود. امیدواریم که آینده مشترک ما، وجود تنوع را به عنوان یک اصل غیرقابل انکار برای جوامع تصدیق کند. از طریق کار در بخش‌های مختلف سیاستگذاری هدفمند در حال تحقق این امر هستیم، این بخش‌ها شامل حقوق داده، مبارزه با فساد، تساوی دستمزد و اقدام در زمینه تغییر اقلیم است‌. ما در راستای راهبردهای ۲۰۲۰ - ۲۰۲۱ ، یک برنامه کار درون سازمانی نیز برای سال ۲۰۲۱ تدوین کرده‌ایم تا با تمرکز و همکاری‌های مستمر و همبستگی‌های بیشتر به کار خود ادامه دهیم. ما تنها با کمک همکاران قادر خواهیم بود که اهداف خود را در زمینه داده باز و برای‌ رسیدن به آینده‌ای روشن، دنبال کنیم. از اینکه در اینجا با ما همراه بودید سپاسگزاریم. 

با اقداماتی که ما تا اینجا برای سال ۲۰۲۱ ارایه کرده‌ایم، بیشتر آشنا شوید: