برابری اجتماعی از طریق مشارکت‌های داده‌ محور

21 خرداد 1400 / 11 ژوئن 2021

تلاش‌های اولیه شهر بوئنوس آیرس در طراحی «شاخص فعالیت‌های مرتبط با مراقبت»

نوشته‌ای از Marisa Miodosky و María Eugenia Lago، دفتر آمار شهر بوئنوس آیرس
ویرایش شده توسط Cat Cortes از منشور داده باز
برگرفته از وبلاگ منشور داده باز
منتشر شده در تاریخ: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹

 

یادداشت زیر به معرفی پروژه همکاری میان سازمان منشور داده باز و فرمانداری شهر بوئنوس آیرس تحت عنوان «شاخص فعالیت‌های مرتبط با مراقبت» می‌پردازد. این پروژه به عنوان بخشی از «شبکه آموزش همکار به همکار» #PeerLearningNetwork توسط موسسه داده‌های باز و مایکروسافت انتخاب شده است. 

Photo by Rod Long (Unsplash)

آغاز یک مشارکت داده-محور در بحبوحه همه‌گیری کووید-۱۹

تیم «برابری جنسیتی» و دفتر آمار شهر بوئنوس آیرس، سابقه همکاری در زمینه مشارکت‌های داده-محور را دارند. ما می‌خواستیم تجربه همکاری موفقی را که در ساخت «شاخص جنسیت» داشتیم، با پروژه کاملاً جدیدی تکرار کنیم. اولین همکاری ما، همچنین انتشار پروژه «پیشرفت زنان در شهر بوئنوس آیرس» که با مشارکت نهاد زنان سازمان ملل انجام شد، نشان داد که نابرابری‌های موجود در فعالیت‌های مرتبط با مراقبت، موجب محدود شدن استقلال اقتصادی زنان می‌شود. با در نظر داشتن این موضوع، هر دو تیم ما با استفاده از شواهد و تحلیل سیاست‌گذاری‌های جدید، شروع به وارسی داده‌های موجود کردند. 

ایده‌ی طراحی «شاخص فعالیت‌های مرتبط با مراقبت» به ذهن ما رسید، شاخصی که بتواند وضعیت شهر را مورد توجه قرار دهد، و اطلاعات مفیدی برای بهبود روند سیاست‌گذاری‌ها و پاسخگویی در قبال شهروندان به ما ارائه دهد. در فاز اول پروژه، کورینا رودریگز انریکز (Corina Rodríguez Enríquez) یک متخصص اهل آرژانتین در زمینه سیاست و اقتصاد مراقبت، به ما کمک کرد تا داده‌هایی را که تا پیش از این جمع‌آوری کرده بودیم، در یک چارچوب مفهومی سازماندهی کنیم. کورینا تیم را تشویق کرد تا به جستجو در مجموعه عظیم داده‌های دفتر آمار شهر بوئنوس آیرس که قدمت داده‌های آن به اوایل قرن هجدهم برمی‌گردد، بپردازند. 

همه‌گیری کووید-۱۹ این پروژه مشارکتی را هم به شکل مثبت و هم به شکل منفی تحت تاثیر قرار داد. از یک طرف موجب توقف موقت پروژه شد، چرا که هر دو تیم می‌بایست پروژه‌های دیگری را برای تولید و کار با داده در اولویت قرار می‌دادند. اما از طرف دیگر، این شرایط تازه، اهمیت فعالیت‌های مرتبط با مراقبت را در زندگی روزمره مردم، نه فقط در آرژانتین بلکه در سراسر جهان، آشکار ساخت. دعوت منشور داده باز برای مشارکت با ما، موجب شد تا چشم‌انداز روشن‌‌تری از پروژه داده‌ها بدست آوریم. این مشارکت که دارای یک ویژگی جهانی بود، موجب تشویق تیم ما شد تا پروژه را دوباره پیش بگیریم.

پروژه «شبکه آموزش همکار به همکار» #PeerLearningNetwork کاری از موسسه داده‌های باز و مایکروسافت: بازخوردها و چالش‌ها

فراخوان موسسه داده‌های باز و‌ تیم‌های مایکروسافت برای پیوستن به «شبکه آموزش همکار به همکار» بهترین فرصت را برای ایده‌هایی که ما در نظر داشتیم فراهم کرد. تا اینجا دو جلسه اول با سایر شرکت‌کنندگان این شبکه، بسیار الهام بخش بوده است. همیشه تعامل با فعالین در حوزه داده از سراسر جهان و کسب اطلاعات درباره پروژه‌ها و یافته‌های آنها، جالب است. ما در این تعاملات متوجه شدیم که همگی چالش‌های مشابهی را تجربه می‌کنیم، برای مثال گاهی ناچاریم از دفاتر‌ ثبت داده‌‌ای استفاده کنیم که فاقد کیفیت لازم هستند و یا داده‌های پراکنده‌ای ارائه می‌دهند. اما از طرف دیگر متوجه شدیم که یک منبع اطلاعاتی بسیار مهم دیگر نیز وجود دارد و آن سرشماری‌ها و آمارگیری‌های شهرها است. در اولین ورکشاپ‌، با ابزاری که موسسه داده‌های باز برای نگاشت اکوسیستم داده‌ها تهیه کرده است، آشنا شدیم؛ این ابزار برای درک سازمان‌های دست‌اندرکار، رابطه و‌ تبادل میان داده‌ها، خدمات و ایده‌های گروه‌های مختلف، و چالش اشتراک‌گذاری داده با دولت و در درون خود دولت، بسیار مفید عمل می‌کند. ما در این جلسات یاد گرفتیم که به پروژه‌ خود به عنوان متولیان داده نگاه کنیم، و‌ چالش‌های ساخت یک روایت مثبت و ارزشی را که پروژه ما به سیستم مراقبتی می‌افزاید، شناسایی کنیم. 

با نگاشت سازمان‌های دست‌اندرکار، ما به پیچیدگی پروژه خود پی‌ بردیم و‌ همین امر موجب شد که بتوانیم پروژه را اصلاح کرده و آن را بر پایه یک جدول زمانی دست‌یافتنی‌تر، طراحی کنیم. بزرگترین چالش ما در حال حاضر دستیابی به اطلاعات مورد نیاز درباره سازماندهی اجتماعی فعالیت‌های مربوط به مراقبت است که به همکاری نزدیک بین بخش خصوصی و دولتی نیاز دارد. 

 

پیش نویس نقشه ذینفعان همکاری داده‌ها ، تهیه شده توسط تیم GCBA


گام‌های بعدی در مشارکت جهانی داده به سمت برابری اجتماعی

اگر چه ما یک چارچوب مفهومی قدرتمند برای سازماندهی شاخص‌ها داریم، اما تبدیل آن به یک روند عملیاتی از آنچه تصور می‌کردیم دشوارتر بنظر می‌رسید. پیچیدگی کار، زمانی اثبات شد که ما با ماریا آنجلس دوران (María de los Angeles Duran) مشورت کردیم. «دوران» یک محقق بین‌المللی است که در تجزیه و تحلیل کار بدون مزد و ارتباط آن با ساختار اجتماعی و اقتصادی تخصص دارد. 

بنابراین ما شروع به همکاری با «ماریا آنجلس» کردیم. وی با تخصص فنی خود ما را راهنمایی خواهد کرد و بینش خود را در اختیار ما قرار خواهد داد تا اطمینان حاصل کنیم که انتخاب داده‌ها و ساخت شاخص‌ها، مناسب و با دقت انجام شود. وی همچنین مقامات دولتی را در زمینه مفاهیم، دانش و تجربیات مرتبط با مراقبت، آموزش خواهد داد تا این مسئولین از پیچیدگی‌های اقتصاد مراقبتی مطلع شده و نحوه سنجش آن را در شهر بوئنوس آیرس بیاموزند. 

تبحر «ماریا آنجلس» در کنار یک متخصص علم داده و UX، به تیم فناوری دفتر آمار کمک خواهد کرد تا سیستم «شاخص فعالیت‌های مرتبط با مراقبت» را به گونه‌ای طراحی کنند که داده‌های آن قابل دسترس و کاربرپسند (user-friendly) باشد. 

این کارشناس فنی، بر اساس نگاشت اکوسیستم داده‌ها و سازمان‌های دست‌اندرکار، توصیه‌هایی را برای حکمرانی داده‌ها و تکنیک‌های مصورسازی به ما ارائه خواهد داد تا اطلاعات پیچیده را به اطلاعاتی قابل فهم تبدیل کنیم. 

ما مشتاقانه منتظر همکاری با تیم موسسه داده‌های باز در چهار ماه آینده هستیم. انتظار می‌رود که این روند نه تنها مهارت‌های داده‌‌ای کارمندان دولت در شهر بوئنوس آیرس را تقویت کند، بلکه ورکشاپ‌های ارائه شده توسط موسسه داده‌های باز و مایکروسافت موجب تقویت الگوهای کار ما با داده نیز گردد. ما امیدواریم در پایان این همکاری، بتوانیم اطلاعات مهمی را در ارتباط با وضعیت اقتصاد مراقبتی به اشتراک بگذاریم و تاثیر وظایف مراقبتی با مزد و بدون مزد را بر شکاف‌های جنسیتی در شهر بوئنوس آیرس آشکار کنیم.